Bag in tank

Produkt oparty jest na koncepcji, gdzie piwo przechowywane jest w szczelnie zamkniętych workach w zbiornikach ciśnieniowych znanych także jako technologia Bag-In-Tank. System ten został pierwotnie opracowany dla dystrybucji pilzneńskiego piwa produkowanego przez główne holenderskie browary, gdzie piwo jest przechowywane w zimnych piwnicach pod barami i pubami. Z biegiem lat Duotank rozwijał tą technologię i obecnie możemy ją stosować do każdego rodzaju piwa.

Zalety produktu Duotanka spowodowały, że jest on coraz częściej wybierany przez minibrowary oraz lokale, które warzą swoje piwo. Rosnąca popularność częściowo wynika z faktu, że piwo dłużej zachowuje swój smak po podłączeniu do kranu (wiele dużych browarów gwarantuje nawet do 12 tygodni świeżości!), co czyni tanki idealnymi pod piwa, które mają mniejszy obrót lub mały termin przydatności. Piwo nie otrzymuje również dodatkowego dwutlenku węgla (CO2), jest utrzymywane w stałej temperaturze i ciśnieniu, nie mając kontaktu z światłem oraz innym czynnikami zewnętrznymi. Dzięki temu znacząco wpływa to na zachowanie jakości, dzięki czemu klienci mogą skosztować zawsze świeżego piwa.

 

Jak działa system Bag-In-Tank

Podstawowa konfiguracja tanków zawiera tank, kompresor oraz reduktor. Każdy tank jest wyposażony w zawór do którego montowany jest Inliner (worek).

DAC Tank

 

Napełnianie tanka oraz wymiana Inlinera

Tanki INN

Dla kontroli ciśnienia w tanku, kompresor jest podłączony to zaworu bezpieczeństwa poprzez reduktor.

  1. Szybka/właz kontrolny jest otwarty i pusty Inliner (worek) umieszczany jest w tanku.
  2. Inliner (worek) jest podłączany do zaworu tanka.
  3. Następnie piercing jest podłączany do zaworu tanka, co powoduje dwie rzeczy. Po pierwsze, tworzone jest szczelne połączenie pomiędzy zewnętrzną częścią worka, a wnętrzem tanka. Po drugie, tworzone jest również hermetyczne i płyno-szczelne połączenie między wnętrzem worka, a piercingiem.
  4. Szybka/właz kontrolny jest zamykana, a kompresor wytwarza ciśnienie (+/- 1-1,5 bar) w tanku.
  5. Linia piwna (wąż tankujący) jest podłączana do piercingu. Ze względu na utrzymanie niższego ciśnienia niż to towarzyszące napełnianiu, piwo wpływa do worka. Ciśnienie w tanku zapobiega pienieniu się produktu.
  6. Aby umożliwić podawanie piwa ciśnienie oddziałowujące na worek w tanku jest zwiększane przez kompresor. Znaczy to tyle, że piwo wypływa z kranu ze stałą prędkością.

 

Korzyści z systemu Bag-In-Tank

  • Nie ma potrzeby dodawania dwutlenku węgla (CO2):
    • stężenie dwutlenku węgla w piwie może być zoptymalizowane dla smaku;
    • przesycenie piwa CO2 nie jest możliwe;
    • oszczędność na butlach CO2;
    • nigdy więcej pryskającego z kranu piwa kiedy tank będzie pusty (spowodowane nagromadzeniem CO2 w linii piwnej);
  • Łatwość przełączenia do następnego tanka i kontynuowania podawania;
  • Zmniejszenie kosztów, ponieważ tanki nie wymagają mycia (patrz poniżej);
  • Czyszczenie tanków jest bardzo proste (wystarczy wymyć wodą), może być zrobione na miejscu.

 

Czyszczenie / koszty

Wnętrza tanków nie muszą być higieniczne czyszczone, dzięki czemu koszty ich utrzymania są znacznie mniejsze. A ponieważ piwo ma kontakt jedynie z workiem (podlega recyklingowi) oraz piercingiem, czyszczenie jest znacznie prostsze i mniej kosztowne. Poniższy film pokazuje czynności potrzebne do wymiany worka w tanku. Jak powiedział Leonardo da Vinci: „Prostota jest szczytem wysublimowania.”